Producing the Graduate Student: A Textual Analysis of Funding Through Scholarship Application

  • Roslyn Thomas-Long University of Toronto, focuses her research on higher education funding with particular implications for accessible education in Canada. She explores how transitional academic programs impact access to education among racial and sexual minorities, the working class, and those with physical and learning challenges.

Abstract

This paper originated from the fierce debate on graduate student funding that arose at the University of Toronto in 2000. As a graduate student at the time, I was very interested in the social processes of becoming a graduate student in Canadian universities. Using a textual analysis of graduate students' scholarship applications, the paper examines the ways in which the funding process sorts graduate students into worthwhile recipients; in effect, replicating the processes that produce a business-as-usual ethos in funding practices. Résumé Cet article tire ses origines d’un débat vif sur l’octroi d e financement pour les étudiants du troisième cycle qui surgit à l’université de Toronto en l’an 2000. Étant une étudiante du troisième cycle à cette époque, j’étais très intéressée aux processus sociaux pour devenir une étudiante du troisièm e cycle aux universités canadiennes. En se servant d’une analyse textuelle d’applications pour bourses d’études pour les étudiants de troisième cycle, cet article étudie les façons par lesquelles le processus de financement trie les étudiants du troisième cycle qui sont dignes d’être récipiendaires de bourses d’études; en fait, en utilisant en parallèle les processus qui produisent un éthos du maintien du statu quo dans les pratiques de financement.
Published
2010-01-01
Section
Original Research